Identificeren via je bankgegevens met iDIN

Wat is iDIN?

iDIN is een dienst die ontwikkeld is door banken om veilig en op dezelfde manier bij andere organisaties in te loggen. Deze manier zorgt ervoor dat Stichting BKR direct de benodigde gegevens kan ontvangen die bekend zijn bij je bank. Hierdoor hoef je geen aparte wachtwoorden meer te onthouden, want je logt in via uw eigen vertrouwde bank. Deze manier van online identificeren wordt vanaf 2017 steeds vaker toegepast door particulieren, bedrijven en instellingen.

Voor meer informatie kunt je bij de website van iDIN terecht.

Hoe gebruik je iDIN?

iDIN werkt met dezelfde inlog methode die je gewend bent van je eigen bank. Na het inloggen wordt je omgeleid via een beveiligde inlogpagina van jouw bank. Hier staan welke persoonsgegevens Stichting BKR van jou nodig heeft. Alleen wanneer je hiermee akkoord gaat zal de bank de gegevens aan Stichting BKR doorgeven.

Wat is het voordeel van iDIN?

Door te identificeren met door de bank geverifieerde gegevens bespaar je tijd die komt kijken bij het identificeren met een kopie van je identiteitsdocument via het aanvraagformulier.

Is iDIN echt veilig?

iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligings-technieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren. Stichting BKR heeft afspraken met het iDIN stelsel gemaakt over de beveiliging en instellingen en zal nooit toegang krijgen tot je andere bankgegevens, zoals saldo- en transactiegegevens.

Welke gegevens ontvangt BKR via iDIN?

Stichting BKR ontvangt eenmalig jouw:

  • Voorletter(s)
  • Achternaam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Geslacht

De bank verstrekt alleen gegevens aan Stichting BKR als je daar akkoord voor heeft verleent. Deze gegevens zullen dus altijd van te voren bekend gemaakt worden.

Waarom moet ik mijn adresgegevens nogmaals invoeren als deze door mijn bank zijn doorgegeven?

Stichting BKR wil er zeker van zijn dat we jouw actuele adresgegevens hebben. Adresgegevens bij de bank kunnen verouderd zijn. Voor een snelle afhandeling van je aanvraag, vragen we om die reden om je adresgegevens in te voeren.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Op verzoek van Stichting BKR maakt de bank een herkenningscode aan, het Bancair IdentificatieNummer(BIN). Hiermee herkent ons systeem jou als je de volgende keer inlogt. Dit betekent dat de door de bank verstrekte persoonsgegevens opgeslagen worden bij Stichting BKR. Uiteraard behandelt Stichting BKR je persoonsgegevens niet anders dan voorheen. Stichting BKR voldoet hiermee aan de eisen voor opslaan en gebruik van persoonsgegevens volgens de Wet bescherming persoonsgegevens.